Vrijdag 31 Augustus

Om 19.30u zijn we allemaal samengekomen op de carpool in Puurs, nadat we alle valiezen en onze stalen rossen in de bus en aanhangwagen

hebben gestoken nog enkel foto’s genomen en sommigen afscheid te hebben genomen zijn de 7 moedige Toogtrappers (Gunther, Jan Me., Danny,

Marc LG., Geert, Dirk S. en Dik D.)vertrokken richtingde Pyreneeën.

Na enkele tussenstops om te tanken en onze beentjes te strekken was dit al bij al een leuke en vlotte rit.

Zaterdag 01 September

Rond 10u in de voormiddag aangekomen in de Pyreneeën na een lange rit van 1147 km die eigenlijk heel vlot is verlopen.

Na een leuk weerzien met Greet en Soan in Maison Fouga voor degene die 6 jaar geleden ook zijn meegeweest naar de Pyreneeën

was dit een leuke kennismaking. De chef van het huis Arnout was deze morgen niet aanwezig omdat hij was gaan werken, maar hij zal dit

deze avond zeker goedmaken :-). Na allemaal een lekker Belgisch biertje te hebben gedronken en wat hebben bijgepraat zijn we onze valiezen

gaan leegmaken en op onze kamers ons gaan opfrissen. Nadat dit was gebeurd zijn we een wandeling gaan maken naar Arreau waar we allemaal

een lekkere pizza hebben gegeten. Na het eten en de wandeling terug zijn Danny, Geert, Dik S. en Dirk D. de eerste col gaan verkennen, we hebben

de col de Lançon langs beide kanten gaan beklimmen, we hadden 30 km en 810 hoogtemeter en dit was zeker een goede starter na een bijna slapeloze

nacht. Na een zalige douche en allemaal al een beetje te hebben gerust gaan we om 20u onze benen onder de stafel steken voor een lekker avondmaal.

Zondag 02 September

Na een goede nachtrust zijn we allemaal samen gaan ontbijten om 08.30u, nadat we ons dit allemaal hebben laten smaken zijn we ons gaan klaarmaken

om tegen 10u te vertrekken voor onze 1e dag klimwerk. Op het programma stonden 2 cols en de eerste col was lac de cap de long (25km en een

Gemiddelde van 5%) iedereen dacht dus een goede starter waar de waarheid was wel wat anders.

De eerste 8 km waren inderdaad een goede opwarmer maar daarna hebben we 17km geklommen met percentages die niet onder de 8.5% kwamen,

dit was dus inderdaad wel een verrassing voor iedereen en al een stevige kuitenbijter.

Danny kwam als eerste boven gevolgd door Geert, Dirk S., Marc LG., Dirk D., Jan Me.,Gunther. Na enkele foto’s te hebben genomen en het

mooie uitzicht van de natuur, stuwdam en de meren hebben we iets gedronken in het zonnetje op het terras. Na de afdaling beneden in het

dorpje Fabian allemaal een lekkere lasagne gegeten.

Omdat de eerste klim al een pittige beklimming was besloten om verschillende redenen enkele Toogtrappers dat ze de tweede klim niet gingen

afwerken.

Danny, Dirk S en Geert hebben de beklimming van de hourquettes d’Ancizan nog gaan rijden en dit was een beklimming van 10km.

Na de top te hebben bereikt zijn we terug naar onze verblijfplaats gereden en daar te genieten van een zalige douche. Terug om 20u gaan

eten voor een zalig avondmaalen nog wat nagepraat over de voorbije dag en de rit voor morgen.

Vandaag ook al de nodige pech gehad, Dirk Deman een klapband en Dirk Steenmans een kettingbreuk.

Maandag 03 September

Vandaag stonden er twee klassiekers van de Pyreneeën op het programma namelijk col du Tourmalet en col d’Aspin.

Dirk D besloot vandaag een snipperdag te nemen wegens aanhoudende rugklachten, we wensen hem snel beterschap en Gunther besloot

om de col d’Aspin links (of rechts) te laten liggen. Vijf moedige vertrokken dus voor deze toch wel pittige rit Dirk S, Geert, Danny,

Marc en Jan. Na een drietal kilometer begonnen zij aan de bekliming van de col d’Aspin, Danny vertrok weer als een speer met in zijn

spoor Geert en iets verderop een drietal Jan, Dirk en Marc. Na een drietal kilometer klimmen kwam er toch enige afscheiding

en lagen de plaatsen vast. Ieder op zijn eigen tempo veroverde deze col en dropen één voor één binnen Danny, Geert, Dirk S, Marc en Jan.

Na de afdaling naar St-marie-de-campan vlug even een croissantje of koffiekoek naar binnen gespeeld en dan werd er vertrokken voor de beklimming

van de col du Tourmalet nu met 6 moedige, Gunther sloot nu ook aan.

Deze col staat te boek als heel pittig en het warme weer speelde nu ook zijn rol. Danny was weer als eerste weg gevolgd door een duo Geert en Dirk S.

Op respectabele afstand een trio Jan, Gunther en Marc. Na een tijdje moest Geert lossen bij Dirk, wat was er aan de hand met onze pocketklimmer.

Later zou blijken dat de warmte en een ambetante maag Geert danig parte speelde dat hij de strijd moest staken. Gunther moest nu ook de rol lossen

bij Jan en Marc. Het drietal kwam mekaar wel nog regelmatig tegen bij de bevoorrading. De kilometers vorderde en werden er zeker niet lichterop.

Danny bereikte als eerste de top gevolgd door Dirk S op respectabele afstand gevolgd door Jan en nog wat verder door Gunther.

Waar was Marc, even paniek in de groep, maar toen zagen we hem aan het paaltje van de laatste kilometer. Hij was even het bekende ventje

met de hamer tegengekomen maar wou niet plooien en met zijn laatste krachten bereikte hij de top chapeau.

Sterke prestatie van al onze klimmertjes en bedankt Dirk om met de wagen te volgen.

Dinsdag 04 September

Vandaag 2 cols op het programma Hautacam en Luz Ardiden, hiervoor moesten we eerst met de auto naar Argeles Gazost via Lourdes.

Vlug een weesgegroetje zodat we allemaal zouden bovengeraken :-)

Geert nam een snipperdag wegens aanhoudende maagklachten, veel beterschap makker.

6 moedigen vertrokken voor de klim naar Hautacam die op papier eigenlijk zou meevallen, viel dat effe tegen.

Percentages van boven de 9% bleken eerder de regelmaat dan de uitzondering, dit is echt een klim om U tegen te zeggen.

De klim is ongeveer 14km en iedereen vond het echt een kuitenbijter, afzien tot aan de top.

Danny kwam als eerste boven gevolgd door Dirk S, Dirk D, Jan, Marc en Gunther sloot de rij.

Na de afdeling fietsen in de remorque en richting Luz saint sauveur, waar we een spaghettike verorberde om op krachten te komen.

De garçon vertelde ons dat Luz Ardiden een rustig klimmetjes was en tijdens de eerste 2 kilometer bleek dit ook zo te zijn.

De volgende 12 kilometer waren echter van een heel ander kaliber, percentages onder de 8% werden een zeldzaamheid.

Regelmatig verschenen er percentages van 11, 12 en 13% op de GPS dus opnieuw en stevige kuitenbijter.

De kilometers begonnen nu door te wegen, druppelsgewijs bereikte iedereen de top, het was wel even wachten op Gunther

want die zag stilaan de schaduw van het mannetje met de hamer maar bereikte eveneens de top.

Danny, Dirk S en Jan vatte de afdaling aan maar tijdens de laatste 3 kilometer was dit helaas in de regen.

Vlug alle fietsen ingeladen, wij terug weg voor een autoritje van 100km en in Arreau nog gestopt om onze buikjes te vullen.

Aangekomen in maison Fouga nog enkele welverdiende verfrissingen gedronken.

Woensdag 05 September

Ook weer vandaag 2 cols op het programma col de Portillon en Superbagnéres en in totaal 28 km klimwerk. Dirk Deman en Jan Meynaerts

namen vandaag een rustdag omdat ze teveel last hadden van pijn in hun rug, hopelijk komt dit snel in orde. We vertrokken met de wagen om 10u

er reden over de col de Peyresourde tot in het dorp Bagneres de Luchon waar we onze fietsen uit de remorque haalde om de vertrekken.

Nadat we ons allemaal hadden klaargemaakt vertrokken we voor een klim van 10km met op de top van de Portillon de grens met Spanje.

Na weer enkele zware stroken met percentages tot 13% kwam Danny als eerste boven gevolgd door Geert, Dirk Steenmans, Marc LG., en Gunther.

Normaal was voorzien dat we de col de Portillon richting Spanje zouden afdalen en daar een hapje te eten, maar omdat ze in de namiddag slecht

weer voorspelde en geen risico wilden nemen dat we Superbagnéres niet zouden kunnen rijden, zijn we afgedaald langs de kant waar we naar

boven zijn gereden. Gunther en Marc besloten om te stoppen met fietsen omdat ze allerlei pijntjes hadden. Danny, Dirk Steenmans en Geert gingen

wel nog de 2e col proberen te bedwingen. Na de afdaling en nog eens onze drinkbussen te hebben bijgevuld vertrok het 3-tal voor een klim van 18km.

Na een 6-tal kilometer moesten we even de weg vragen aan een auto die passeerde omdat er nergens een bord stond van richting Superbagnéres.

Eenmaal terug op het juiste spoor trok Danny alle registers open en vetrok uit het wiel van Geert en iets later gevolgd door Dirk S. Onderweg in de

haarspeldbochten werd er nog een beetje naar elkaar geroepen en gegrapt. Ook Geert deed nog een professionele bevoorrading van een nieuwe

drinkbus om de laatste kilometers te overbruggen. Danny bereikte als eerste de top gevolgd door Geert en Dirk S., chapeau voor het 3-tal.

Na enkele foto’s te hebben genomen zijn we afgdaald en onze fietsen ingeladen en nog een klein hapje gegeten.

Nadat we terug richting maison Fouga zijn gereden nog iets gedronken en een zalige douche genomen.

Om 20u terug onze beentjes onder tafel gestoken voor weer een heel lekker avondmaal.

Donderdag 06 September

Wegens de slechte weersvoorspellingen stond er vandaag maar 1 col op het programma namelijk de col de Portet.

Deze is dit jaar nog beklommen tijdens de Tour de France dus een volledig nieuw wegdek onder de wielen.

Drie man tekende present voor deze beklimming Geert, Danny en Dirk S.

Jan en Dirk D paste wegens rugklachten, Gunther en Marc namen een snipperdag om hun lichaam wat te laten herstellen.

Na een rustig ritje naar Vignec begon ons drietal aan een beklimming van 17km naar een hoogte van 2215m, best pittig dus.

Geert opende de debatten maar Danny hield hem in zijn vizier, Dirk volgde op korte afstand.

De percentages bleven vlotjes rond de 10% schommelen dus ne serieuze kuitenbijter.

Aan de splitsing van de col de Portet en Plat d’Adet plaatste Danny een versnelling en ging over Geert.

Met nog 8km te gaan waren de rollen nu omgedraaid maar beide heren bleven in elkaars buurt.

Danny hield stand tot aan de top waar hij werd opgewacht door het busje, Geert kwam binnen op korte afstand gevolgd door Dirk S.

Sterk werk van onze drie kampioenen.

Na de afdaling snel naar huis, doucheke genomen en een restaurant gezocht om onze buikjes te vullen.

Vrijdag 07 September

Laatste fietsdag met op het programma Peyragudes en col d’Azet. Vier moedigen vertrokken voor weer een mooie rit.

Jan en Dirk D reden mee met de bus wegens medische redenen en Geert nam een snipperdag.

Danny, Gunther, Dirk S en Marc vertrokken voor een ritje van 10km om op te warmen voor de col de peyresourde met

een doorsteek naar Peyragudes. Danny vertrok weer als een speer met Dirk in zijn spoor gevolgd door Marc en Gunther.

Iedereen ging vlotjes naar boven maar niet iedereen nam de juiste weg, Danny ging boven al eens kijken maar kwam uiteindeljk terug

op de juiste weg. Marc en Dirk namen de verkeerde route jammer voor het klassement zo kwam Gunther plots op de 2de plaats :-)

Danny daalde terug af en nam de juiste route gevolgd door wonder boven wonder Gunther.

Na de afdaling van Peyragudes naar de top van de col de Peyresourde een tussenstop aan het pannekoekenhuisje waar we een lekkere

pannekoek verorberde om terug op krachten te komen. Vervolgens een afdaling naar de splitsing van col d’Azet en col de Peyresourde.

Gunther besloot dat het genoeg was en reed in speedtempo richting cadeac. Dirk, Danny en Marc kregen er maar niet genoeg van en besloten

om de cold’azet nog aan hun palmares toe te voegen. Hiermee kwam er een einde aan weer een mooie fietsvakantie.

Zaterdag 08 September

Koffers pakken en nog een lekker ontbijt want we hadden nog een lange busrit voor de boeg.

Rond 10u vertrokken we richting Puurs met nog een kleine tussenstop aan het voetbalplein  van Sarrancolin

om Soan nog even aan te moedigen, nog veel voetbalplezier kleine kampioen :-)

Na enkele tussenstops zijn we rond middernacht aangekomen op de carpool in Puurs, daar stonden onze dames ons al op te wachten.

Het was weer een mooie fietsvakanties, iedereen was moe maar voldaan en er staan weer enkele cols op ons palmares.

Graag willen we Greet en Arnout bedanken voor de goede zorgen en het lekkere eten.

En Soan heeft Mickey vervangen door voetbal, bedankt voor het fijne gezelschap.