Vrijdag 08 Juni

1 Toogtrapper (Jean-Pierre) zal vrijdag 8 juni niet snel vergeten want deze moest geholpen worden door zijn vrouwtje om uit zijn bed te geraken.

Problemen met de rug en zag de Pyreneeën al langs zijn neus voorbijgaan. Om 8u10 zat deze al op de spoed in Bornem.

Na een inspuiting voor de pijn werd er een CT scan genomen en daar stelde ze vast een lumbago met ontsteking aan de rugspieren.

Na nog 2 inspuitingen in de rug met ontstekingsremmers kreeg hij rood licht voor het meerijden in de bergen met de fiets.

Na een mooie voorbereiding in Mallorca was het hard aankomen voor deze Toogtrapper. Dan maar de rollen omdraaien en kon onze

begeleider Bart Petit zich nog snel klaarmaken om mee de bergen op te fietsen en nam jp de taak van begeleider over.

3 andere toogtrappers (Gunther - Geert - Stefke ) namen de taak op zich om de 2 busjes te gaan halen in Nazareth. Ook vulde ze de

busjes met drank en zorgde dat onze fietsen goed geplaatst werden in de remork. Dit nam wel de ganse namiddag in beslag.

Daarvoor bedankt jongens vanwege de andere Toogtrappers. 19,30u samenkomst aan de carpool.

Daar werden de plaatsen verdeeld van de busjes. Bus1 met remork : Kurt-Dirk St-Ludo G-Ludo DP-Daan en Bart.

Bus2 : Stefke-Geert-Ivan-Gunther-Dirk DM en JP. Na een groepsfoto voor de krant vertrokken we om 20,15u stipt.

Na 30min startte in busje 2 de kaartprijskamp. Onze eerste stop was om 22,15u op 210km ver. Na een stop van 30min

en het eten van onze smoskes van het piknikske waarvoor onze dank aan onze sponsor zetten we onze tocht verder en reden we de volgende dag in.

Zaterdag 09 Juni

Onze 2de stop was om 01u op 420km, een pisstop voor alle Toogtrappers. Nog effe de terug vertrekken.

Om 03,15u moest er 1 toogtrapper een sigaretje opsteken dus namen we onze 3de stop na 6beentjes strekken en 10km.

De kaartprijskamp stopte  ook om 3,15u. Gewonnen door …. tja de Gunther he. Na de beentjes te strekken terug vertrokken en vielen de ogen dicht bij

veel toogtrappers.  Om 05u na 759km namen we onze 4de stop en moesten nu nog 388km rijden. Na wat bijpraten en onze beentjes wat

Los gewandeld te hebben vertrokken we om 05,20u terug. Om 06,30u namen we een stop en go om te tanken. Nog 270km te bollen.

Ons morgend ontbijt namen we op de parking in volle zon op 220km van onze bestemming. Om 07,50u vertrokken we terug.

De laatste tussenstop namen we op 45km van onze chambres d’Hotes. De kriebels kwamen bij de Toogtrappers naar boven want in de verte

verschenen de Pyreneeën. Om 10u vertrokken we voor de laatste 45km.

Aankomst in onze chambres d’Hotes deden we om 11u. Lange rit maar goed gelachen met oude verhalen van de Toogtrappers ;))

We mochten nog niet op onze kamers dus besloten we eerst een Duveltje te drinken en dan naar het bijgelegen stadje te wandelen en daar een pizza te eten.

Er zaten daar al een paar lijken aan tafel en wakker houden was bij sommige een serieuze opdracht. Na de kokende hete pizza het dorpje nog wat bezocht

en terug gewandeld naar onze verblijfplaats voor nog een Duveltje. Om 16u mochten we op onze kamers en deze waren pico bello in orde echt heel mooi.

Alles dan maar uitgepakt en onze lijfjes onder de douche gestoken om later op de avond aan te schuiven aan tafel om 20u.

Na het avondeten heeft iedereen vrij vlug zijn nestje opgezocht om is goe te slapen want morgen begint het grote werk!

Zondag 10 Juni

1ste Rit : Pla d’Adet - Col d’Azet 65 km.

Bij het opstaan geen zon te bespeuren maar bewolking boven de bergen. Vandaag gaan we 2 beklimmingen doen en als start kan dit tellen na een zware rit

in de auto en wandeling van gisteren want bij sommige vielen de ogen dicht en dit was niet van den drank zenne :))

Dit gaat een drukke dag worden want de fietsen moeten nog klaar gemaakt worden en welke kledij gaan we aandoen. Lang of korte mouwen en broek?

Maar de raad van tante kaat is, reserve kledij mee in t’busje nemen in geval van. Na een sterk ontbijt staan de Toogtrappers klaar om aan hun eerste rit

te beginnen. Maar eerst nog een groepsfoto en om 9,50u starten we deze helse rit. Na 15min komt de zon piepen en komen de lachende gezichten boven.

Na een 15km in het dal te hebben gereden starten we aan de beklimming van de Col d’Azet. 7,5km lang en gem 8% en max 13%.

Nu vallen de Toogtrappers in bosjes uit elkaar. Bart Petit krijgt aan de start van de col last van zijn versnelling en moet zelfs 50m terug naar beneden

rijden om de ketting op het juiste verzet te krijgen. Kurt en Dirk DM nemen al snel wat voorsprong met Geert op enkele meters. Daan en Ludo G volgen dan op

enkele seconden en de bus op 1min. Halverwege de beklimming zijn de 2 kopmannen hun voorsprong aan het vergroten. De 3 achtervolgers Daan, Ludo G

en Geert proberen in groep de achterstand te beperken. Dan kreeg JP telefoon dat Stefke zijn ketting tussen zijn derailleur zat. Na veel sleur en trekwerk

kwam deze los. Kurt stelde deze bij en ons Stefke kon terug vertrekken. Bij deze wil Stefke een paar mensen bedanken.

Ivan, Kurt en Dirk deden meer dan hun best om het euvel op te lossen. Boven stonden de Toogtrappers te wachten op 1580m hoogte.

Daar namen we een groepsfoto en startte de afdaling. Halverwege kregen we regen wat de afdaling nog een stuk moeilijker maakte. Beneden in het dorp

St-Larij Soulan namen we de tijd voor onze picknick. Na een pauze van 45min vertrokken we en na 4km startte de Col Pla d’Adet 11,6km lang en gem 8%

met een max van 12,7%. Terug werden de koppels gevormd Kurt en Dirk en op 200m Daan—Geert en Ludo G  met daar kort achter Ludo DP.

De bus volgde op 3min. Halverwege deed Kurt een poging om de bolletjestrui en nam 200m voorsprong. Deze voorsprong gaf hij niet meer af.

Boven kwam Kurt eerst en Dirk DM 2de boven. Ludo G en Geert kwamen hand in hand over de meet. Dan kwam Daan met daarna Ludo DP boven.

De bus met Gunther Dirk Stefke en Yvan kwamen boven op 20 minuten van Kurt. De afdaling namen we in de regen en sommige zijn  echte

dalers , ook bij regenweer. Eens beneden werd er terug in groep naar onze chambres d’hotes gefietst.

Een rit van 65km en 2024 hoogtemeters. Dat de Toogtrappers kunnen afzien weten we nu.

Ik wil bij deze thuisblijver Michel al bedanken om het uitlenen van zijn fototoestel. Daardoor hebben we vele prachtige foto’s. Merci Michel!

Maandag 11 Juni

2de rit : Col de Peyresourde - Superbagnéres 70 km.

6,45u bij het opstaan eventjes door het raam gekeken en het weer is hetzelfde als gisteren. Geen regen en dat is wat onze Toogtrappers moeten hebben.

Vertrekken met droog weer en wat daarna komt zien we wel. Na de briefing van gisterenavond besloten we om vandaag over 2 cols te klimmen.

We vertrekken vandaag 1u vroeger want deze rit is 76km lang.  We rijden de eerste 15km terug in de vallei en laten de col d’Azet van gisteren

Rechts liggen en bollen aan een goed tempo naar de voet van de Col de Peyresourde. Deze beklimming is 9,9km lang en gem 6,6% met max 11,7%

Vanaf nu gaan we zien welke Toogtrapper de cols van gisteren nog in de benen heeft. Start van de col is al meteen 8% en daar vallen onze jongens

Terug in groepjes zoals gisteren. Na 2km klimmen zit er een stuk van 1,5% in en daar kunnen we eventjes recupereren. Maar wat volgt is daarna de moeite

9% en dit eventjes 2km lang. Kurt gaat dit jaar voor de bolletjestrui want hij trekt weer de aanval in (als hij dit maar niet moet bekopen in de 2de col

want deze is 18,5km lang ) Boven op de top is de tijdsopname: kurt als eerst gevolgd door dirk dm op 2min20 Daan op 2min25 geert en ludo g op 5min10

Yvan op 12min30 ludo dp op 12min50 en de bus met Gunther, Dirk st en Stefke op 16min30; Bart Petit nam niet deel aan de eerste beklimming en ging

het busje al voorbij de afdaling zetten. Na een prachtige afdaling waar de snelheid dik boven de 60km per uur lag stopte we aan het dal om even een korte

eetpauze te nemen. Terug vertrokken reden we door het centrum van het dorpje Bagnéres de Luchon en dan startte we aan Superbagnéres.

18,5km lang 6,6% gem en max 11,7%. Een prachtige beklimming midden in het groen en met het mooie geluid van riviertjes maar daar hadden onze jongens

geen luisteren naar. De vaste groepjes werden terug gevormd. Na 5km kreeg Bart Petit een klapband dat tot in het dal te horen  was. Een geluk bij een ongeluk

dat dit gebeurde in een beklimming ipv een afdaling. Vandaag hadden we nog een pechvogel want Daan zijn ketting  blokeerde  tot 3 maal toe bij het schakelen.

Boven op de top kwam kurt als eerste boven met op enkele minuten Dirk DM. Ludo G en Geert kwamen weer hand in hand boven en vormden een echt koppel ;)

Dan kwam vader en zoon boven Ludo en Daan  De Prins met enkele minuten voorsprong op Ivan ketels. Na 20min kwam Dirk St en Stefke  boven en onze

Voorzitter Gunther Delaet volgde op enkele meters. Na een groepsfoto begonnen we aan een mooie en lange afdaling van 18,5km. Daan , Stefke en Geert

doken als gieren naar beneden.  Beneden in het dorp werden de fietsen in de remork geplaatst en reden we terug naar onze chambres d’Hotes.

Nadat iederen gedoucht had vertrokken we naar het nabij gelegen dorpje  Louchon om ons avondmaal te nemen.

Terug in onze Chambres d’Hotes gingen sommige Toogtrappers nog een kaartje leggen en andere praatte nog wat na over de mooie rit van vandaag.

Slaapwel liefste thuisblijvertjes.

Dinsdag 12 Juni

3de rit : Hourquette d’Ancizan - Col d’Aspin 50 km.

Na de slechte weersvoorspelling van gisteren was het bang afwachten wat deze morgend ging brengen. Maar ik denk dat er enkele Toogtrappers naar

Lourdes zijn geweest voor het vragen van geen regen.  En wat zien we? Hetzelfde weer zoals de voorbije dagen, bewolkt met hier en daar een blauwe hemel.

8u en de eerste Toogtrappers komen naar beneden en zoals ik ze naar beneden zie komen hebben ze geen last van zware benen. Aan tafel komen de verhalen los

van gij kunt nogal snurken zene. Antwoord: gij ni da valt nogal mee :)) Na ons ontbijt te hebben genomen 8,30u gaan onze jongens hun drinkbussen, repen

en gels halen en staan we om 10u klaar om te vertrekken om weer 2 cols te overwinnen.  Maar vlak voor de beklimming van de Hourquette d’Ancizan

Begon het te regenen. Vlug nog wat regenkledij aangetrokken en iedereen klaar voor de strijd tegen deze col. 10,5km lang gem 7,8% en max 11,2%

Maar wat onze Toogtrappers de eerste 3km voor hun wielen kregen was niet van het minste. Starten aan een col met 10% dat kan tellen.

Weer werden dezelfde groepjes gevormd zoals de voorbije dagen. Maar wat bleek, in deze col is geen enkel stuk onder de 7% . Boven op de col was de

temperatuur gedaald tot 6 graden wat voor de eerste niet aangenaam was om te wachten op de andere. Boven was het tijdsverschil dan ook in dikke minuten.

Dirk DM daalde terug tot de laatste om deze moed in te spreken en klom met hem de laatste km tot de top. Nen dikke proficiat voor Bart Petit met zijn

beginnende fietscarrière en deze col op zijn palmares kon schrijven. De anderen waren dan al aan de afdaling begonnen.

In de gutsende regen en sneeuwwater. Iedereen was zowat verkleumd van de kou. Na 2,5km dalen reed Bart P. lek. Na een snelle wielwissel van dirk st kon deze zijn

afdaling verder zetten. Dirk DM bleef bij Bart voor deze natte afdaling. Dan begonnen we aan de laatste 5km van de Col d’Aspin. Dirk DM begon aan deze

klim met enkele minuten achterstand. Boven op de col eindigde hij 2de op 100m van Kurt. Dan weer het trio Daan, Geert en Ludo G. Enkele minuten

later kwam Stefke boven en op enkele meters Ivan en op 200m daarachter Ludo DP. Dan was het enkele min wachten op Gunther. Weer daalde Dirk DM naar onze

Petit Bart om deze naar boven te loodsen. Boven op de Col d’Aspin was het weer bibberen geblazen en daar reden de Toogtrappers door tot aan het dal.

Na 10min kwam Bart met Dirk DM boven en ons klein Bartje kon meteen zijn 2de col van de dag op zijn palmares schrijven. Na 1km afdalen konden we deze

verder zetten in een stralende zon. Eens beneden fietsen we in groep naar onze chambres d’hotes waar iedereen zijn fiets begon te kuisen voor onze rit

van morgen. Dirk DM heeft vandaag zeker 5km meer beklimming gedaan dan onze rit aangeeft.

De rest van de dag werd er vooral gerust om de nog komende zware dagen te overleven.

Tot morgen.

Woensdag 13 Juni

4de rit : Col du Tourmalet - Col d’Aspin 50 km.

8u opstaan en wat zien we door het raam, stralende zon en helder blauwe lucht, de mooiste ochtend van de week.  Dit mag want vandaag gaan we weer 2 cols

beklimmen. Col d’Aspin via Arreau 12,5km lang gem 6% en max 10,5% eens boven dalen we af en rijden in het dal tot St-Marie-de-Campan waar we de

Col Du Tourmalet gaan bekampen, 17,2 km lang, gem. 7,5 % en max 11 %. Om 10.00 uur staan 9 Toogtrappers met hun stalen ros, sorry jongens carbonnen

ros klaar om te vertrekken. Na een kleine 6 km starten we aan de Col d’ Aspin waarvan de eerste 6 km 6 % bedragen. Daan heeft vandaag super benen en volgt

Kurt en Dirk in het spoor. Op 4 km van de top legt Kurt het tempo iets hoger en heeft een 50 m voorsprong op Dirk en Daan. Dan volgen Ludo en Geert op enkele

minuten, gevolgd op 400 m door Ludo DP en Stefke en op 200 m Ivan. Op 300 m volgt onze voorzitter Gunther die het op eigen tempo doen  want weet dat er nog

een zware klim volgt. Op de top kwam Kurt eerst boven en op 300 m Dirk gevolgd door Daan. Dan op 4 min volgde Ludo G. gevolgd op enkele meters door Geert.

Enkele minuten later volgde Ivan en had nog tijd voor een grapje door te vragen “ Gijlle ze maur just boven zeker ?”. Twee minuten later kwam het duo Ludo DP en

Stefke boven. Gunther moest dan nog een kleine 2 km klimmen en Dirk DM  ging deze opzoeken om met hem de laatste 2 km te vergezellen. Boven deden onze

Toogtrappers regen of windvest aan en begonnen aan een afdaling tussen de koeien die ons op de top kwamen bekijken. Na een reuze afdaling stopte we aan de voet

van de Tourmalet om iets te eten en drinken. Om 12.15 uur kropen onze Toogtrappers terug op de fiets om de Tourmalet te bedwingen. Kurt vroeg of iemand zin had

om te volgen maar niemand had zin en Kurt heeft dus de hele klim alleen gereden. Gevolg door een kwartet, Daan , Ludo G., Geert en Dirk. Ivan volgde op zijn eentje

achter dit kwartet en heeft deze klim dus ook alleen beklommen. Achter Ivan volgde het duo Stefke en Gunther. Tot 5 km van de top was het weer best aangenaam

maar dan kwamen we in de wolken (of was het nu mist) terecht. Tijdens de klim kwamen we weinig mensen tegen, maar de koeien, paarden, ezels, schapen en zelfs

Lama’s stonden ons langs de kant aan te moedigen, of waren ze nu met ons aan het lachen … De laatste 10 km lag het stijgingspercentage constant boven de 9 %

wat niet min is. Kurt was uiteraard eerst boven. Wat later volgde Daan die nog een sprintje in zijn benen had gevolgd door Ludo G. en Dirk. Geert kwam niet veel later

boven. Nog wat later volgde Ivan. Stefke en Gunther reden als laatste samen over de meet. Het was tot 10 m voor de meet uitkijken wie er boven kwam want het zicht

beperkt. Gelukkig stonden Ludo DP en Bart ons op te wachten met lakens om ons te kunnen opwarmen want het was Berekoud. Door de slechte weersomstandigheden

beperkte zicht werd besloten om de afdaling niet met de fiets aan te vangen. Proficiat aan alle Toogtrappers die deze zware legendarische Col overwonnen hebben.

Donderdag 14 Juni

5de rit : Col de Soulor en Col d’Aubisque 72 km.

Stralende ochtend geen wolk te bespeuren.  Bij het ontbijt worden al plannen gemaakt waar we volgend jaar naartoe willen gaan.  Niet vooruit kijken mannen want

vandaag gaan we de col de l’Aubisque via de Soulor  bekampen deze is 30km lang. Eerst moeten we wel 80km met de busjes rijden want deze ligt het verst van onze

Chambres d’Hotes maar moest op de Toogtrappers hun palmares komen. Nadat alles was ingeladen vertrekken we om 10u in volle zon. We plaatsen 1 busje met

aanhangwagen in het dorp Soulon en volgen met het andere busje de beklimming van dertig km. Eerst een klein hapje eten en de fietsen in orde maken en om 12u 30

Verlaten we de parking en rijden dan 6 km tot in Argelès-Gazost waar de loodzware beklimming ligt te wachten op 11 Toogtrappers. Ze starten deze in een temperatuur

Van 30° in de zon. De eerste kilometers reden ze allen tesamen en dan was het ieder op eigen tempo. Op 4 km van de top stond onze volgwagen met volger stil,

Niet met pech, maar tussen de koeien die de ganse weg blokkeerden. Ik denk als protest want er lagen grote vlaaien op de baan. Iedereen is goed boven geraakt

Behalve Stefke die platgereden was. Na een hapje gegeten te hebben zijn we allemaal doorgereden naar de top. Na een uitgebreide fotosessie begonnen we aan de afdaling.

In het dorpje zijn we nog gestopt om nog een pintje te drinken op het terras. We hadden geluk, zuiden van Frankrijk en Jupiler en Leffe van’t vat, Duvel en trappist stonden op

de drankaart. Deze hebben uiteraard gesmaakt.

Van alle Toogtrappers nog nen dikke merci aan de Gunther die deze reis en trippen helemaal alleen in elkaar gestoken heeft.

We kijken al uit naar volgend jaar….

Vrijdag 15 Juni

Vandaag was het uitrusten geblazen want onze fietsvakantie was toch wel heel zwaar. Maar 4 Toogtrappers gingen toch nog een tochtje maken.

Dirk S, Daan, Ludo DP en Ludo G hebben de 3de rit nog eens over gedaan maar dan langs de andere kant.

De andere bleven wat op hun bed liggen of gingen een wandelingetje maken. Na de middag moesten we 1,5 uur wandelen voor de BBQ.

Een toch wel zware wandeling en iedereen vond dit een nutteloze verplaatsing. Maar eens op de bestemming was iedereen super blij.

Het uitzicht dat we daar hadden was adembenemend. De paarden en geiten lopen daar gewoon in het wild rond en we konden ze dan ook strelen en voederen.

Tijdens onze BBQ kregen we vooral veel Ricard en wijn. Het duurde dan ook niet lang of iedereen was wat in de wind en er werd enorm veel leut gemaakt.

We besparen de details onder het motto “What happens on the hill, stay’s on the hill”

De terugweg naar beneden moesten we in de pikke donker doen. Weer anderhalf uur stappen en hierbij verzwikte Stefke zijn voet.

Eens terug in onze chambre d’Hote hebben we nog een pintje gedronken en hebben dan maar ons nestje opgezocht.

Zaterdag 16 Juni

Omstreeks 10u vertrokken voor onze terugreis. Na 14 tal uur rijden zijn we op de carpoolparking aangekomen.

Voila, onze vakantie zit er op. Het was een zalige vakantie met alles er op en er aan.

Bedankt Gunther om deze prachtige reis ineen te steken.