Vrijdag 28 Augustus

Na weken van onzekerheid of onze fietsvakantie wel kon doorgaan werd er vorige week

groen licht gegeven en konden we vandaag vertrekken naar Hotel Malita in Arabba (Dolomieten).

Er werd gereden met twee auto’s ipv een minibusje, kwestie van de corona maatregels na te leven.

Klokslag 21u was iedereen aanwezig op de carpoolparking alles ingeladen en wij weg voor een lange rit van 1025km.

Zaterdag 29 Augustus

Na een rit van bijna 14u kwamen we aan in de dolomieten en was iedereen het er over eens da is hier steil.

Het weer onderweg voorspelde weinig goeds, de regen viel met bakken uit de lucht.

Toen we aankwamen in Arabba was het nog droog maar buienradar voorspelde regen tot 13u

en tot 15u zou het dan droog zijn. 4 moedige toogtrappers Tom, Danny, Dirk D en Gianni gingen zich al

wagen aan een klein ritje. Helaas zijn ze niet verder geraakt dan de garage.

Het is beginnen regenen om13u en het is niet meer gestopt tot in de late avond.

Dan maar met zen allen in de bar om nen eerste frisse te drinken en daarna een goe pizzake gaan eten.

Hopelijk morgen beter weer maar de weersvoorspellingen zijn ons niet gunstig gezind.

Zondag 30 Augustus

Toen we deze morgen de gordijnen open deden was het helaas weeral flink aan het regenen.

Na het ontbijt besloten Tom, Danny en Marc om te opteren voor een flinke wandeling naar de waterval.

Een wandeling van enkele uren, kwestie van de beentjes wa los te gooien :-)

Gunther, Gianni, Dirk D en Dirk S besloten een kaartje te leggen met Jan als scheidsrechter.

Rond 15u stopte het met regenen en kregen we zelfs de zon te zien.

De kaarters besloten om zich snel om te kleden en als nog te gaan fietsen.

De passo campolongo werd uitgekozen als eerste Passo van onze vakantie.

Onze wandelaars waren toen bijna terug en besloten om eveneens om de eerste klimkilometers op hun conto te schrijven.

Voor Danny en Tom was één passoke ni genoeg, dus daalde ze af naar Covaro

om de passo campolongo ook al eens te beklimmen van de andere zijde. Eens terug aangekomen in Arabba besloten ze om

De passo Pordoi dan ook al maar eens te gaan verkennen, sterke mannen.

Maandag 31 Augustus

De weersvoorspellingen voor vandaag zagen er een stuk beter uit, het zou pas beginnen regenen vanaf 15u.

Dus wa vroeger opgestaan zodat we om klokslag 9u konden vertrekken voor de Sella Ronda.

De Selle Ronda bestaat uit vier beklimmingen passo Pordoi, passo Sella, passo Gardena en passo Campolongo.

Vermits we slapen aan de voet van de passo Pordoi was het direct klimmen geblazen bij een fris temperatuurke 9°C.

Na een klim van ongeveer 10km kwamen we aan op de top van de Pordoi waar het zeer koud was en we ons

vlug klaarmaakte om af te dalen naar de voet van de passo Sella, dit is een zeer onregelmatige klim met percentages tot 13%.

Vervolgens werd de afdaling ingezet naar de voet van de passo Gardena, mooi klimmetje met onderweg een kleine afdaling om

te recupereren om dan het laatste stuk aan te vangen van de klim.

De afdaling van de Gardena is zeer mooi en redelijk lang.

Aangekomen in Corvaro konden we de laatste klim van de dag aanvatten nl. de passo Campolongo, wegens de wegenwerken

leek soms wel een beetje cyclocross, maar iedereen bereikte alweer de top.

Na een afdaling van ongeveer 4km kwamen we droog terug aan in Arabba en hebben nog een goei frisse pint gedronken.

Ter info, rond drie uur is het inderdaad beginnen regenen :-)

Dinsdag 01 September

Opnieuw op tijd opgestaan zodat om 9u konden vertrekken, het zonnetje kwam zelfs al piepen.

Onze eerste klim van de dag was de passo campolongo, een klimmetje van ongeveer 4km.

Vervolgens afdalen naar Covaro richting La Villa naar de voet van de Passo Valparola.

De passo Valparola is een klim van 14km met stijgingspercentages boven de 12%.

De laatste 6km kom je slechts zelden onder de 8%, bij enkele onder ons begon het zware klimwerk zich te laten voelen in de rug.

Op de top was er gelukkig een bar waar we iets konden drinken en onze rug wat te laten rusten.

Na een afdaling van ongeveer 2km kwamen op de lager gelegen top van de passo Falzarego.

Tijdens de afdaling van de Falzarego kozen Tom en Danny om de extra lus te doen nl de Passo Staulanza.

De rest van de groep daalde verder af naar Arabba met onderweg nog een 200hm die moesten overwonnen worden.

Moe maar voldaan kwam iedereen aan in Arabba na alweer een mooi rit in de bergen.

Woensdag 02 September

Helaas weer regen dus besloten we om vandaag niet te fietsen maar te gaan wandelen.

Rond 11u klaarde het een beetje op en vertrokken we voor een stevige wandeling.

De eerste kilometers waren constant bergop en op zeer steile padjes.

Na een stevige wandeling van 2u bereikte we onze eerste stopplaats waar we onze buikjes konden vullen.

Het was eerst nog een beetje klimmen om vervolgens de lange terugweg aan te vatten met verschillende hindernissen.

Met nog een kleine halte om onze kelen te smeren bereikte we na 4u stappen ons hotel, moe maar voldaan.

De Dolomieten is een prachtige streek om te wandelen met al die mooie uitzichten die we vandaag zijn tegengekomen.

Morgen opnieuw op ons stalen ros om nog wat passokes te overwinnen.

Donderdag 03 September

De wandeling van gisteren zat bij sommige nog duidelijk in de beentjes :-)

Dirk D besloot om een rustdagje te nemen wegens rugproblemen want de afsluitingsrit van morgen zal zwaar zijn.

Met zeven vertrokken we richting de passo Falzarego en dit onder een stralend zonnetje.

De passo Falzarego is een regelmatige klim van 12km.

Iedereen bereikte de top Danny en Tom besloten om de lange versie van de rit te doen met de beklimming van de passo Giau.

De passo Giau is een ander paar mouwen hier komen stijgingspercentages van 17% regelmatig op de GPS te voorschijn.

De andere besloten om rechtsomkeer te maken richting hotel.

Dirk, Gianni, Marc en Jan besloten om er nog een prestigetripje van te maken aan een serieus tempo.

Vrijdag 04 September

Vandaag de koninginnenrit van onze vakantie, passo Fedaia, passo pordoi en passo costalunga.

Tom en Danny reden de extra beklimming en vertrokken vroeger dan de andere zodat we later in Canazei terug samen konden lunchen.

De eerste beklimming van de dag was de passo Fedaia, de eerste kilometers waren nog te doen maar de laatste zes, de was andere koek.

In de laatste zes kilometer was het stijgingspercentage min 11% met uitschieters tot 18%, stijgingspercentages van 14% waren nu

de normaalste zaak. Deze klim was echt één van de zwaarste die we met de toogtrappers al overwonnen hebben, een beest.

Na de afdaling sloten Tom en Danny terug aan bij de groep, alvorens de Passo pordoi te beklimmen hebben we eerst nog onze buikjes gevuld.

De passo pordoi vanuit Canazei was de laatste klim van onze vakantie, ook geen lachertje maar een mooi afsluiter.

Met de Fedaia nog in de benen was dit ook wel een lastige klim maar iedereen bereikte alweer de top.

Na de afdaling naar Arabba nog een goed pintje gedronken om af te sluiten.

Zaterdag 05 September

Aan alle mooie liedjes komt een einde dus ook aan onze fietsvakantie, op tijd opgestaan, een stevig ontbijt en alles ingeladen.

Rond 9u konden we vertrekken voor de lange terugreis van bijna 15u.

Rond middernacht kwamen we aan op de carpool waar onze vrouwtjes ons reeds stonden op te wachten.

We kunnen weer terugblikken op een mooie fietsvakantie in een prachtstreek, bedankt aan alle deelnemers.